SYARIKAT ACISB
Faktor-faktor yang mempengaruhi
penetapan harga umum Syarikat ACISB
Syarikat
Adabi menentukan harga produk berasaskan beberapa faktor yang tertentu iaitu
faktor dalaman dan faktor luaran. Faktor dalaman merujuk kepada keputusan
penentuan harga oleh pemasar. Pemasar akan menetapkan objektif penentuan harga
terlebih dahulu sebelum menetapkan harga untuk barisan produk yang dihasilkan.
Antara
faktor dalaman yang mempengaruhi penetapan harga produk Adabi ialah objektif
pemasaran. Penetapan harga ini bertujuan untuk memaksimumkan keuntungan yang
diperoleh Syarikat Adabi. Harga yang tinggi ditetapkan bertujuan untuk
menampung kos yang telah dibelanjakan ketika pemprosesan produk Adabi seperti
perencah, campuran tepung, serbuk kari dan sebagainya yang banyak mendapat
sambutan yang hangat daripada pembeli yang setia. Menurut sumber dari surat
khabar Sinar Harian bahagian Bisnes, Syarikat Adabi menjangkakan peningkatan 5
hingga 10 peratus jualan produk Adabi pada tahun 2016 kerana Syarikat Adabi telah
Berjaya mencapai jualan sebanyak RM 200 juta pada tahun sebelumnya.
Seterusnya,
bagi strategi campuran pemasaran harga produk syarikat adabi merupakan elemen
yang penting. Harga yang ditawarkan haruslah merangkumi reka bentuk produk,
bentuk pengedaran dan jenis promosi. Syarikat Adabi mengambil kira semua aspek
tersebut sebelum harga ditetapkan untuk menembusi pasaran tempatan. Selain itu,
bagi kos pengeluaran Syarikat Adabi meletakkan harga yang berpatutan kepada
produk keluarannya dengan meliputi kos tetap dan kos berubah sebelum menetapkan
harga produknya yang akan dijual. Pada masa yang sama, kaedah yang digunakan
dapat menghasilkan pulangan yang setimpal dengan usaha yang telah dijalankan.
Syarikat Adabi juga menanggung sebarang risiko daripada tindakan yang dilakukan
oleh pihak mereka. Jika Syarikat Adabi menggunakan kos yang rendah maka, harga
produk akan menjadi rendah.
Seterusnya
faktor luaran yang merujuk kepada faktor keputusan penetapan harga produk
berdasarkan keadaan persekitaran perniagaan, jumlah permintaan dalam pasaran
dan desakan serta tekanan persaingan. Faktor luaran yang mempengaruhi penetapan
harga Syarikat Adabi ialah pasaran dan permintaan. Penetapan harga pasaran dan
permintaan juga bergantung kepada jenis pasaran produk yang dipasarkan. Jenis
pasaran yang digunakan oleh pemasar ialah pasaran persaingan sempurna. Dalam
pasaran ini, syarikat bersaing dengan sempurna tanpa berlaku sebarang
penindasan atau diskriminasi harga produk. Harga setiap produk dalam pasaran
ini adalah sama kerana produk yang dihasilkan mempunyai ciri-ciri dan kegunaan
yang hampir sama. Harga produk tidak boleh dinaikkan dengan sewenang-wenangnya.
Oleh yang demikian, Syarikat Adabi mengenakan harga mengikut harga pasaran dan
sering dengan harga produk persaingan lain. Rajah dibawah menunjukkan
perbandingan harga beberapa jenis produk Adabi dengan produk syarikat lain.
Comments
Post a Comment